Stukanie w kole – co może oznaczać?

Samochód podczas jazdy wydaje różne odgłosy. Jesteśmy do nich przyzwyczajeni i przestajemy zwracać na nie uwagę. Każdy dodatkowy dźwięk, którego nie słyszeliśmy wcześniej, powinien jednak wzbudzić nasze podejrzenia, ponieważ może być oznaką usterki. Jedną z częstych przypadłości w samochodach jest stukanie w kole. Skąd się bierze i czy powinno niepokoić? Odpowiadamy!

Stukanie w kole – jak zlokalizować problem?

Kiedy zaobserwowaliśmy niepokojący dźwięk, czas na próbę zidentyfikowania jego źródła. Stukanie w kole nie jest trudne do zdiagnozowania. Problem rzadko kiedy występuje na raz w więcej niż jednym kole. Podczas jazdy jesteśmy w stanie ocenić, z której strony dobiega dźwięk, czy pojawia się regularnie lub podczas konkretnych manewrów, takich jak hamowanie, zmienianie biegów czy przyspieszanie.

W przypadku stuków w zawieszeniu sytuacja jest nieco trudniejsza. Metaliczne odgłosy oznaczają, że elementy metalowe przestały sąsiadować z gumowymi, które odpowiadają za pochłanianie ewentualnych wibracji. Stalowe części obijają się o siebie i działają jak domino, powodując drganie i stukanie kolejnych, sąsiadujących elementów w zawieszeniu, przez co samodzielne zdiagnozowanie usterki nie jest łatwe.

Przyczyny stukania w kole – naturalna eksploatacja części

Wszystkie elementy pojazdu zużywają się z biegiem czasu. Na ich żywotność mają wpływ takie czynniki jak częstotliwość używania samochodu czy długość pokonywanych tras. Przykładowo codzienna jazda po mieście, gdzie często się zatrzymujemy i ruszamy ponownie, przyczynia się do szybszej eksploatacji części niż w przypadku wykorzystywania auta głównie do tras długodystansowych.

Stuki w zawieszeniu często są efektem zużycia elementów układu hamulcowego. Wytarta okładzina cierna w klockach hamulcowych lub zniszczone tarcze hamulcowe utrudniają zatrzymywanie pojazdu, co objawia się charakterystycznym dźwiękiem spod zawieszenia. Jeśli zaniedbamy regularne kontrole układu, na tarczy może pojawić się rdza, co również zaburza płynność funkcjonowania całego samochodu. Stukanie w kole może być również efektem problemów z łożyskiem, uszkodzeniem amortyzatorów czy wyrobieniem tulei wahacza.

Nieprawidłowości w montażu

Twój samochód jest świeżo po przeglądzie w warsztacie samochodowym. Zużyte elementy pojazdu zostały wymienione na nowe, a już podczas pierwszej jazdy słyszysz podejrzane stukanie. Przyczyną jest zapewne nieprawidłowe zamontowanie wymienianych elementów. Stukanie w zawieszeniu może wynikać z tak prozaicznych rzeczy, jak niedokręcone śrubki przy zmianie kół lub przypadkowe poluzowanie części sąsiadujących w danym układzie.  

Zdarza się również, że nowe części nie współgrają ze starymi. Na przykładzie wcześniej wspomnianego układu hamulcowego, podczas przeglądu często wymieniamy zużyte klocki, a zostawiamy stare tarcze, które teoretycznie są jeszcze w dobrym stanie. W praktyce może okazać się, że nowy i stary element nie są w stanie poprawnie razem pracować. Czasami jest to kwestia kilku dni, aby części „dotarły się” nawzajem. Zdarza się jednak, że także wymiana tarczy będzie nieunikniona, aby cały układ mógł funkcjonować prawidłowo.

Stukanie w kole? Nie czekaj – reaguj 

Stukanie w kole czy zawieszeniu nie jest objawem, który należy ignorować. Pojawienie się nietypowego dźwięku to wyraźny znak, że coś jest nie tak. Początkowo stukanie może być jedynym skutkiem ubocznym. Z czasem jednak problem może się nasilić i przełoży się na pogorszenie komfortu jazdy. Awaria elementów układu hamulcowego czy nawet prozaiczne niedokładne zamontowanie nowych kół to zagrożenie naszego bezpieczeństwa podczas jazdy.

Jeśli zaobserwowałeś w swoim samochodzie pierwsze niepokojące sygnały, jak najszybciej przejdź do działania. W przypadku, gdy nie czujesz się na tyle pewnie, aby samodzielnie podejmować próby naprawy usterki, przekaż pojazd w ręce doświadczonego mechanika.

W asortymencie sklepu motoryzacyjnego nocar.pl znajdziesz części samochodowe do wielu modeli aut oraz chemię samochodową, która zakonserwuje części pojazdu, tym samym wydłużając ich żywotność.

Źródło zdjęć: shutterstock.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

18 − jeden =

ogrodzenie Poprzedni wpis Czym są ogrodzenia żaluzjowe?
Następny wpis Czy okna tarasowe muszą być drogie?